Contactgroep Algemeen Bestuursrecht

Ontmoetingsplatform voor bestuurs- en gemeentejuristen

Sprekers van de laatste bijeenkomst (10 april 2019)

• Ben Kokx is mede-eigenaar van organisatie-adviesbureau KokxDeVoogd. Hij heeft een jarenlange ervaring in het begeleiden van lagere overheden op het gebied van samenwerking. Ten tijde van het bestaan van de Nederlandse Bond van Gemeenteambtenaren (later NOVON) was hij hier in verschillende functies werkzaam, laatstelijk als secretaris/directeur.
  • Mr. Willie Elferink is als rechter verbonden aan de Rechtbank Overijssel. Hij houdt zich bezig met bestuursrecht en familie- en jeugdrecht. Voordat hij rechter werd, was Willie jarenlang werkzaam bij diverse gemeenten, o.a. als afdelingshoofd en gemeentesecretaris. Al meer dan 25 jaar is hij als juridisch docent werkzaam ten behoeve van het gemeentelijk werkveld.
  • Prof. mr. Gerrit van der Veen is advocaat – partner bij AKD en bijzonder hoogleraar Milieurecht RU Groningen.
  • Rudi ter Horst treedt op als dagvoorzitter. Hij is sedert 1973 werkzaam geweest bij gemeenten, op algemeen bestuurlijk en juridisch gebied, waarvan 15 jaar in een leidinggevende rol. Parttime docent aan de bestuursacademie gedurende zo'n 30 jaar. Bij de gemeenten heeft hij zich veelal beziggehouden met algemeen-bestuurlijke zaken, met juridische kwaliteitszorg en van daaruit verbindingen maken met dienstverlening en werkprocessen in de bedrijfsvoering.

• Mr. Olaf Schuwer is bestuursrechtjurist in hart en nieren. Zelf bijna 30 jaar werkzaam geweest in de dagelijkse overheidspraktijk, weet hij als geen ander welke uitspraken relevant zijn voor de doelgroep. Vanaf het begin van de Awb heeft hij allerhande cursussen hierover ontwikkeld en verzorgd, waarbij wetgeving en rechtspraak met elkaar vervlochten werden behandeld.